Satu Helminen: Yrittäjähenkisyys ja asiakaspalvelu käsi kädessä

Tevan apteekkikenttätiimissä on helmenä yrittäjähenkinen avainasiakaspäällikkö Satu Helminen. Satu asuu Kuopiossa ja palvelee Itä-Suomen apteekkiasiakkaitamme. Suuri osa alueen asiakkaista onkin tietoisia Sadun yrittäjätaustasta. Se on tullut puheeksi asiakaskäynneillä, kun on keskusteltu liiketoiminnan menestystekijöistä.

“Kokemukseni yrittäjyydestä tukee suuresti työtäni avainasiakaspäällikkönä. Yrittäjät puhuvat samaa kieltä, ymmärtävät toisiaan, tunnistavat tietynlaisen ajattelun ja toimintatavan työssään. Pidän itseäni asiakaspalvelijana ja pyrin aktiivisesti tukemaan asiakkaitani heidän liiketoimintansa kehittämisessä. Näen toimintaympäristön muutokset mahdollisuuksina, ja tavoitteeni on vahvistaa alueeni apteekkien toimintaa. Teva on asiakkaidemme kumppani ja haluamme olla yhdessä turvaamassa tulevaisuuden lääkehuoltoa Suomessa”, tiivistää Satu.

Jatkuvuus on luottamuksellisen asiakassuhteen peruskivi

Satu on työskennellyt lääketeollisuudessa lähes kaksi vuosikymmentä ja suuri osa hänen asiakaskunnastaan on pysynyt samana.

Alueen apteekkarit ovat vastuussa oman alueensa lääkehuollosta ja sen lisäksi apteekkiyrityksen kaupallisesta kannattavuudesta, mikä vaatii heiltä todellista moniosaamista. Toimintaympäristö on muutoksessa ja työ on haastavaa. Tulevaisuuteen katsova yhteistyö lisää mahdollisuuksiamme asiakassuhteen syventämiseen ja tahdomme olla apteekkien rinnalla kehittämässä onnistunutta lääkehoitoa.

Satu kertoo: ”Asiakaskäynneillä keskustelemme sekä liiketoiminnan haasteista että onnistumisista. Yhteistyötä on rakennettu pitkäjänteisesti, ja voimme jakaa ajatuksia avoimesti ja luottamuksella lähes kaikista yrittäjyyteen liittyvistä asioista. Asiantuntijuus ja vuosien tuoma kokemus ovat vahvuuksiani. Olen oppinut paljon asiakkailtani, kehittynyt heidän kumppaninaan saadessani seurata läheltä apteekkien arkea. Se on arvokasta tietoa, jota ei voi oppia kirjoista.”

Yrittäjyys ja talousajattelu: Sadun kokemukset

Jo lapsena Satu eli mansikkatilan arkea, ja ajatus vanhempien työn jatkamisesta tuntui luontevalta. Mutta mitä suurempi mansikkatila, sen ammattimaisempaa yrittäjän toiminta on, kun työntekijä- ja investointivastuut kasvavat. Siksi Sadun viljelyala vaihtuikin mansikoista päärynöihin. Viljelykasvin vaihto vaikutti myös siihen, ettei ulkopuolista työvoimaa tarvita. ”Kaikki pyritään tekemään omin voimin. Muuten palkkatyön ja yrittäjyyden yhdistäminen ei olisikaan aikaresurssien puitteissa mahdollista.

Yrittäjätaustani on opettanut minua paljon. Se on parantanut talousajatteluani, ymmärrän yritystoimintaa ja sen lainalaisuuksia, vastuita sekä velvollisuuksia. Suomessa naisyrittäjät työskentelevät laajasti eri toimialoilla, ja suuri osa apteekkareistakin on naisia. Tasa-arvoinen yhteiskuntamme on hieno esimerkki siitä, ettei naisyrittäjyydelle ole esteitä.”

Motivoiva työilmapiiri ja arvostava palaute

Satu summaa lopuksi: ”Tevalla työntekijän näkökulmasta asiat hoidetaan hyvin. Voin luottaa siihen, että kohtelu on reilua ja oikeudenmukaista. Tämä on linjassa yrittäjähenkisyyteni ja arvojeni kanssa: Työt tehdään kunnolla, venytään tarvittaessa ja sopivassa kohdassa pidetään vapaata.

Minulle on tärkeää huolehtia fyysisestä sekä henkisestä kunnostani, jotta voin suoriutua työssäni hyvin. Tällä asenteella voin nauttia työstäni ja pystyn hallitsemaan paineita. Kovissa paikoissa esihenkilöni, Erja Kotilan, tuki on merkittävää. Hän on hyvä kuuntelija ja luo aina uskoa siihen, että voitamme yhdessä haasteet. Erjan hieno positiivinen asenne on tarttuvaa laatua.

Asiakkailta saatu palaute merkitsee minulle paljon. Eräässä keskustelussa apteekkarin kanssa summasimme kulunutta vuotta. Hänen palautteensa oli: “Kiitos, kanssasi on todella miellyttävää ja hyvä tehdä yhteistyötä. Olet kova ammattilainen ja arvostan sinua paljon.” Tällainen palaute on kultaa, ja se kannustaa minua tekemään parhaani joka päivä. Asiakkaideni ja kollegoideni kanssa voimme yhdessä edistää ja tehdä töitä onnistuneen lääkehoidon eteen.”

Satua haastatteli ja artikkelin kirjoitti hänen kollegansa hr- ja viestintäkoordinaattori Maisa Nyman.

NPS-FI-NP-00131-03-25