Hinta vaikuttaa yli puolella lääkeostoissa – ratiopharm-brändi mahdollistaa laadukkaan ja edullisen lääkehoidon yhä useammalle.

Hinnat jatkavat nousuaan usealla eri toimialalla. Silti moni asia on meille välttämätön, mukaan lukien lääkkeet. Noin puolelle suomalaisista hinnalla on merkitystä myös lääkeostoissa.

Liian kalliiksi koetun lääkkeen tai muun apteekista ostettavan valmisteen tilalle toivotaan usein edullisempaa vaihtoehtoa. Joskus kallis hinta johtaa siihen, että lääkeosto pitkittyy tai pahimmassa tapauksessa tarpeellinen lääke jätetään kokonaan ostamatta – ja ottamatta*.

Ratiopharm-brändin identiteetti on tiivistynyt tuotelupauksessaan ”Laadukkaita lääkkeitä/valmisteita edullisesti” jo parin vuosikymmenen ajan. Tuotelupauksessa voidaan nähdä suurempi yhteiskunnallinen merkitys, johon myös Teva tähtää missionaan hyvä lääkehoito yhä useammalle.

Tuttu oranssi pakkaus löytyy yhä useammin apteekin hyllyltä!

Ratiopharm-tuotemerkki merkitsee helppoa saatavuutta apteekin hyllyltä. Lähes yhdeksän kymmenestä suomalaisesta tuntee ja tunnistaa ratiopharm-brändin** ja yli kahdeksan kymmenestä terveydestään ja hyvinvoinnistaan kiinnostuneista suomalaisista on käyttänyt ratiopharmin valmisteita.*** Tuotemerkkiin luottavat sekä apteekit että apteekkien asiakkaat.

Markkinan haastaja ei ole ainoastaan geneerinen toimija, vaan tunnettu ja arvostettu tuotemerkki, jonka valmisteita löytyy useimmista apteekin tuotekategorioista. Reseptivalikoimassa on yli 550 ratiopharm-tuoteriviä. Itsehoitovalikoimassa niitä on lähes 90. Valikoimat kasvavat edelleen. Tevan Suomessa myytävistä valmisteista 94 prosenttia valmistetaan Euroopassa.

Fiksut valinnat tekevät tilaa ostoskoriin

Ratiopharm-ostaja on fiksu kuluttaja, joka käyttää rahaa järkevästi arjen päivittäisostoksissa ostamiensa tuotteiden laatua ja tunnettuutta unohtamatta. Fiksua kuluttajaa ei määritä tuloluokka tai sosioekonominen asema.

Lähes puolella kansalaisista hinta vaikuttaa lääkeostoissa jossain määrin. Liian kalliin lääkkeen tai muun apteekista ostettavan valmisteen vaihtoehdoksi toivotaan usein edullisempaa vaihtoehtoa. Joskus kallis hinta johtaa siihen, että lääkeosto pitkittyy tai pahimmassa tapauksessa tarpeellinen lääke jätetään kokonaan ostamatta – ja ottamatta*.

Järkevä hintataso mahdollistaa apteekkivalmisteet ja hoidon yhä useammalle suomalaiselle. Itsehoidossa ihmiset kokeilevat myös uusia ei-lääkkeellisiä valmisteita helpommin, jos rahaa jää varsinaisen ostoksen jälkeen esimerkiksi tärkeään flunssan tai allergian tukihoitotuotteeseen.

Kaksoset ja kaksi hyvää syytä valita ratiopharm

Ratiopharm-tuotemerkin tunnettuuteen vaikuttavat lähes muuttumattomina säilynyt värimaailma, logo, typografia sekä TV-mainoksista tuttu ratiopharm-tunnussävelmä, ”jingle”. Pakkausuudistuksia ja pieniä viilauksia brändielementeissä on tehty varoen ja harkiten.

Nykyään mainonnan konsepti perustuu Saksasta tuttuihin ratiopharm-kaksosiin. Saksassa ratiopharm-tuotteita on markkinoitu samalla teemalla koko 2000-luvun ajan. Suomen ratiopharm-kaksosissa yhdistyvät kaksi hyvää syytä, laatu ja hinta, joista kumpikaan ei sulje toinen toistaan pois.

Tarina jatkuu!

Ratiopharmin juuret ulottuvat 1800-luvulle. Suomessa Ratiopharm Oy jäi yritysnimenä historiaan Teva-yritysnimen myötä vuonna 2019, mutta samalla alkoi jatkuva ja mittava panostaminen ratiopharm-tuotebrändiin osana Tevan laajaa tuoteportfoliota.

Vuosikymmeniä Suomessa ja muualla Euroopassa jatkunut korkean laadun yhdistäminen edulliseen hintatasoon kantaa edelleen. Kun farmasian opiskelijoilta kysyttiin syksyllä 2021, mitä ratiopharm tuo mieleen, tuli spontaaneissa vastauksissa esille lääke, apteekki, edullisuus, luotettavuus ja monipuolisuus. Myös mainonta, logo ja ratiopharm-mainosten ikoninen tunnussävelmä muistettiin.****

ratiopharm Suomessa aikajana

 

ratiopharm itsehoitovalikoima:

  • Ratiopharm-tuoteperheen itsehoitovalikoima käsittää lähes 90 tuotetta Suomessa.
  • Itsehoitovalmisteita löytyy muun muassa allergiaan, kipuun, flunssaan ja vatsalle.
  • Itsehoitolääkkeiden lisäksi valikoimaan sisältyy ravintolisiä, vitamiineja sekä CE-merkittyjä lääkinnällisiä laitteita.
  • Ratiopharm on halutuin tuotemerkki esimerkiksi allergiavalmisteissa.*** Ensimmäinen ratiopharmin allergiavalmiste lanseerattiin itsehoitoon 20 vuotta sitten, vuonna 2002.

ratiopharm rinnakkaislääkevalikoima:

  • Ratiopharm-tuoteperheen rinnakkaislääkevalikoimassa on yli 130 tuotetta ja yli 550 tuoteriviä.
  • Rinnakkaislääkkeitä löytyy mm. sydän- ja verisuonitautien, mielenterveyden, kivun, syövän ja hengityssairauksien hoitoon.
  • Yli 90 % rinnakkaislääkevalikoimasta kuuluu lääkevaihdon ja viitehinnoittelun piiriin.
  • Tuotenimeämiskonsepti vaikuttava-aine + ratiopharm otettiin käyttöön 2002.

MULTI-FI-00666-04-2022

Jenni Bäckström-Toivanen

Digital Communication and Marketing Manager

Brändinrakennusta ja kaupallista tiedottamista kuluttajamarkkinoinnin saralla parikymmentä vuotta, josta lääketeollisuudessa vuodesta 2013. Vapaa-aikana toimin vapaaehtoisena kansainvälisyyskasvatustehtävissä. Kesällä minut löytää lenkkipolulta, talvella suksilta ja lomalla tien päältä.

* Teva, Lääkehoidon tutkimus, Kuulas 04 2021 (N:1006)

** Brand tracking, H2 2021, Nepa (N: 3317)

*** Kohderyhmä- ja bränditutkimus, 2019 (N: 1011)

**** Menti-kysely, yliopiston farmasiakunta, syksy 2021