5.12.2024

Apteekin talouden tasapainottaminen tuo aikaa farmaseuttiselle neuvonnalle

Apteekkityön arki koostuu pääasiassa asiakaskohtaamisista, lääkeneuvonnasta ja asiakkaiden ohjaamisesta. Jotta apteekkien asiakaspalvelun taso pysyy edelleen korkealla, tulee farmaseuttisen henkilökunnan osaamisen olla ajantasaista ja näkyvää. Tämän kaiken mahdollistaa se, että apteekin talous on kunnossa. Miten tämä yhtälö toteutuu ja miten kaikki näyttäytyy arkisen työn touhussa?

Apteekki on yritys siinä missä muutkin yritykset

Apteekki on yritys, jonka tehtävänä on hoitaa luvan vaatimaa lääkehuoltoa ja huolehtia alueellisesta lääkkeiden varmuusvarastoinnista. Liiketoiminta on oltava jatkossakin kannattavaa, jotta yritys voi työllistää, kehittää ja kehittyä sekä tuottaa positiivista hyvää ympäristöönsä. Luvan myötä jokaisessa kunnassa on apteekki, vaikka kunnalliset terveyspalvelut on viety keskittämisen myötä muualle. Tämä lisää apteekkipalvelujen kysyntää entisestään, kun neuvontaa on vaikea saada muualta. Lääkemyynti on toteutettava toiminimen kautta, jolloin yhtiön tulos on samalla suoraan apteekkarin verotettava työtulo. Työtulosta on kuitenkin maksettava progressiivinen työtulovero sekä lyhentää mahdollinen investointilaina.

Otetaan esimerkkituloslaskelma kuvitteellisesta mediaaniapteekista, jonka liikevaihto on noin 3 miljoonaa euroa ja työllistää 9 työntekijää. Sen myyntikate on noin 22-24% ja tuottaa tuloverojen jälkeen noin 85.000 euroa tuloksen. Lääkepatenttien päättyessä ja tulevien taksaleikkausten toteutuessa apteekin liikevaihto ei välttämättä enää kasva. Mikäli keskivertoapteekin liikevaihto laskee 10 prosenttia ja yrityksen muu kulurakenne pysyy ennallaan, apteekin tulos on noin 35.000 euroa tappiollinen. Apteekin on siis reagoitava mahdolliseen myynnin heikkenemiseen paremmalla varaston hallinnalla ja henkilöstömitoituksella. On myös tärkeää pohtia yhdessä, miten myyntiä voitaisiin kasvattaa, jotta tulos saataisiin käännettyä positiiviseksi.

mediaaniapteekin esimerkkilaskelma

Apteekkitoiminta tulee muuttumaan

Apteekkitoiminnan murros on käynnissä. Apteekkitaloudesta puhuminen kannattaa ottaa avoimesti puheeksi henkilökunnalle osana apteekin jokapäiväistä johtamista. Muutoksista huolimatta apteekissa on ja tulee olemaan luonnollista asiakasvirtaa. Jokaisella asiakaskohtaamisella on merkitystä apteekkitalouden kannalta.

Asiakkaan kohtaaminen tulee olla entistä rohkeampaa ja farmaseuttinen osaaminen tulee tehdä näkyväksi. Farmaseutin on tunnettava myynnissä oleva tuotevalikoima mahdollisimman hyvin, jotta kokonaisvaltainen asiakkaan huomioiminen on mahdollista.

Perussairauksiin käytettävien reseptilääkkeiden hinta on usein niin alhainen, mikä mahdollistaa ja osaltaan myös pakottaa lisämyyntiin. Apteekin asiakas ei tiedä lääkkeensä hintaa ja on usein varautunut maksamaan lääkkeestään enemmän, kuin mitä se todellisuudessa maksaa. Asiakaspalvelutilanteessa lääkkeen todellinen hinta kannattaa tuoda esiin heti alkuvaiheessa, jotta aikaa jää asiakkaan kokonaisvaltaisen tarpeen huomiointiin. Senttien eroista asiakkaalle kertominen, vie aikaa farmaseuttiselta neuvonnalta ja asiakkaan tarpeiden kartoittamiselta.

Apteekin farmaseutti on asiantuntijamyyjä sen lisäksi että hän on lääkealan ammattilainen ja terveydenhuollon moniosaaja.

Optimaalista ajankäyttöä asiakkaan parhaaksi

Apteekeissa on hyvä myös pohtia tasapainoa reseptitiskillä ja itsehoitohyllyllä tapahtuvan palvelun tarjoamiseen. Missä farmaseuttista resurssia kannattaa pitää? Siellä missä asiakas tulee hakemaan reseptilääkettä vai itsehoitohyllyllä, jossa asiakas koittaa etsiä lääkettä ihan itsekseen tietämättä varmuudella, mikä hänen tarpeisiinsa sopii? Tämä ei olekaan helppo ratkaista ja tilanteita on varmasti monia eri apteekeissa.

Kannustan omassa apteekissa reseptitiskillä työskentelevää farmaseuttia nousemaan tiskistä ja auttamaan asiakasta myös itsehoidossa, jos hän sieltä jotain kaipaa. Näin asiakas saa kokonaisvaltaista palvelua ja apteekki mahdollisesti lisämyyntiä. Asiakas kokee tulleensa kuulluksi, kun hänen ei tarvitse lähteä selittämään vaivaansa tai tarpeitaan uudelle farmaseutille. Näin luodaan hyvä asiakaskokemus ja uskon, että sillä on vaikutusta myös itse farmaseutin tyytyväisyyteen omaan työhönsä. Kaikki voittaa.

Apteekin prosessit ja varasto tarkasteluun

Apteekkitoiminnan volyymi tulee kasvamaan edelleen, mutta toiminnan pyörittämiseen käytettävät resurssit eivät voi enää kasvaa.  Arkipäivän prosessit tulee tarkastella kriittisesti sekä tehdä jatkossa tehokkaasti koko henkilökuntaa hyödyntäen.

Apteekin varastonhallinta on tärkeä osa toiminnan tehostamisessa. Reseptilääkkeiden varastonimikkeiden määrän vähentäminen vapauttaa apteekin kassapääomaa sekä vähentää useiden nimikkeiden käsittelyyn kuluvaa aikaa sekä helpottaa asiakasmyyntitilanteen johtamista. Varastohallintaa helpottamaan voidaan apteekeissa lisätä kumppaniajattelua. Yrityksen on kannattavaa tehdä valintoja ja pitää varastossa nimikkeitä niiltä kumppaneilta, joiden kanssa myynnin tekeminen ja toiminnan kehittäminen on mahdollista jatkuvasti.

 

Teva on apteekkien arjen kumppani. Apteekin arjen sujuvuus on oman toimintamme kehittämisen ytimessä. Haluamme olla mukana onnistuneen lääkehoidon varmistamisessa kaikille suomalaisilla. Olethan yhteydessä oman alueesi edustajaan, jos haluat kuulla lisää.

NPS-FI-00408-12-2024

Lue myös Teppo Kylmä:n artikkeli Apteekin talous kuuluu koko työyhteisölle Lue artikkeli

Lue myös Mika Wallin:n artikkeli Farmaseuttinen neuvonta luottamuksen ja asiakaskokemuksen vahvistajana Lue artikkeli

Teppo Kylmä

apteekkari

Teppoa voi jo hyvinkin tituleerata apteekkialan moniosaajaksi. Helsinki-taustaisen miehen voi bongata nykyään Posion leveyspiireiltä. Tepon jalasta löytyy Sievi-merkkiset kengät kokoa 43.