Migreenin tunnistaminen voi alkaa apteekista
Farmaseutti voi olla ensimmäinen henkilö, jonka kanssa asiakas keskustelee oireistaan ja päänsäryn syistä. Hänen neuvonsa saattavat säästää asiakkaan rajuilta, pitkittyvältä kivulta ja jopa toimintakyvyn heikkenemiseltä.
Tähän kannattaa kiinnittää huomiota, sillä monet migreenistä kärsivät ihmiset viivyttelevät kuukausia ja jopa vuosia ennen kuin hakeutuvat hoitoon migreenin takia. Usein viivyttelyn syynä on tietämättömyys ja ongelman vähättely: migreenipotilaat sekoittavat migreenin ”tavalliseen” päänsärkyyn ja vähättelevät sitä eivätkä pidä sitä tarpeeksi merkittävänä syynä hakeutua lääkärin vastaanotolle. Apteekin ammattilainen voi rohkaista asiakasta.
Farmaseutin kannattaa aina kartoittaa mahdollisimman perusteellisesti, millaisiin oireisiin asiakas hakee lääkettä. Asiakkaalle voi myös kertoa, että migreeniin on olemassa tehokkaita hoitoja, joilla kipuja voidaan hallita.
Miksi migreenipotilaat viivyttelevät hoitoon hakeutumista?
Tevan selvityskokonaisuuden perusteella yleisin lääkäreiden ja potilaiden tunnistama este hoidon aloittamiselle oli, että potilas oli viivytellyt hoitoon hakeutumista. Viivyttelyn seurauksena monen potilaan migreeni on kroonistunut.
Viivyttelyn syitä on lääkäreiden ja potilaiden mukaan useita: Potilaat eivät tunnista migreeniä ja pitävät sitä ”tavallisena” päänsärkynä. Esimerkiksi auratonta migreeniä ei tunnisteta migreeniksi, vaikka se on yleisin migreenin muoto. Jotkut potilaat vähättelevät ongelmaansa: he eivät miellä migreeniä riittävän vakavaksi sairaudeksi. Osa potilaista ajattelee, että migreeni ei ole syy kuormittaa terveydenhuoltoa.
Työterveyslääkäreiden haastatteluissa nousi esiin, että potilaat eivät ota migreeniä puheeksi lääkärin kanssa, koska he ovat niin tottuneita siihen. Joskus potilaat kertovat lääkärille, että heillä on migreeni ilman, että sitä on diagnosoitu. Tällöin heillä ei ole myöskään määrätty sopivia lääkkeitä migreenin hoitoon.
Farmaseutin rooli migreenin hoidossa: älä aliarvioi vaikutustasi
Migreenin esiintyvyyden perusteella migreenistä kärsii noin 700 000 ihmistä Suomessa. Vaikeaa migreeniä sairastaa arviolta 100 000 ihmistä. Erittäin todennäköisesti moni migreeni on myös diagnosoimatta.
Muista, että farmasistina voit olla ensimmäinen terveydenhuollon ammattilainen, jonka migreenipotilas kohtaa. Hyödynnä tämä tilaisuus kartoittamalla oireet huolellisesti ja ohjaamalla potilas tarvittaessa jatkohoitoon. Älä aliarvioi rooliasi – jokainen keskustelu voi olla ratkaiseva askel kohti parempaa elämänlaatua.
Teva halusi löytää migreenin hoitoon pääsyn ongelmia Suomessa ja teetti aiheesta selvityskokonaisuuden syksyllä 2024. Kokonaisuus koostui asiantuntijoiden ja potilaiden haastatteluista sekä kahdesta potilaille suunnatusta verkkokyselystä.Haastattelut toteutti viestintätoimisto Wise Words Agency, joka haastatteli kymmenen potilasta, neljä neurologia ja kuusi työterveyslääkäriä. Haastattelut toteutettiin loka–joulukuussa 2024. Lisäksi Teva teetti potilaille suunnatun kyselytutkimuksen Helsingin Sanomien kumppaniosiossa. Siihen vastasi 2577 ihmistä.
Lue myös apteekkari Krista Merraksen vinkit: Miten apteekkifarmasistin tulisi kohdata migreenistä kärsivä asiakas
NPS-FI-00437-02-2025